Retki Utön saarelle

Aika: 3.-5.11.2023

Taivaltajat tekevät myöhäissyksyn retken Utön saarelle pyhäinpäiväviikonloppuna 2023. Bussikuljetus retkelle lähtee Tampereelta perjantaina heti puolenpäivän jälkeen. Nauvon Pärnäisista kuljemme yhteysaluksella viitisen tuntia Utön saarelle, minne saavumme iltayhdentoista jälkeen. Utössä meitä odottaa Utö Havshotel kahden hengen huoneineen. Takaisin Tampereella olemme myöhään sunnuntai-iltana.

Matkan hinta on omakustannehinta, joka sisältää bussimatkat ja majoituksen aamiaisen kera sekä opastetun kahden tunnin pituisen kävelykierroksen saarella. Hinta selviää, kun osallistujamäärä on selvillä. Arviona on, että matkan hinnaksi tulee kahden hengen hotellihuoneessa n. 220 euroa, matkustajakodin puolella kahden hengen huoneessa parikymppiä vähemmän per henkilö.  Lisäksi halukkaille varataan n. 38 euron saaristolaisillallinen hotellista lauantai-iltana.

Utössä kävelykierros sisältää tutustumisen majakkaan ja majakkakirkkoon. Hannas Horisont kahvila ja matkamuistomyymälä ovat auki lauantaina, ja hotellista saa ostaa lounasta.  Myös kauppa on lyhyen aikaa auki. Omatoimisesti Utössä voi tutustua rantakallioihin ja kylänraittiin, hautausmaahan ja rantaniittyihin. Yleensä marraskuun ensimmäisenä viikonloppuna Utössä on myös järjestetty perinteinen kalastuskilpailu oheistapahtumineen.

Varusteiksi tarvitset ainakin seuraavat: Sään mukainen pukeutuminen. Varaudu hyvin kylmään, tuuleen ja sateeseen. Halutessasi kiikarit. Matkapahoinvointitabletit ja muut henkilökohtaiset lääkkeet. Palaamme varusteisiin ja tarkempiin aikatauluihin syksyn aikana. Emme ole matkatoimisto, järjestämme retken ilman varsinaisia palkkioita, emmekä päivystä retkellä oppaina. Emme ole henkilökohtaisesti käyneet aikaisemmin Utön saarella, mutta uskomme silti, että retkestä tulee hieno matkailu-, luonto- ja kulttuurikokemus mukavassa porukassa.

Retkelle ilmoittaudutaan Taivaltajien nettisivuilla, ilmoittautuminen alkaa kesäkuun alussa. Ilmoittautuminen on sitova ja se sulkeutuu paikkojen täyttyessä tai viimeistään 25.9, jolloin kaikki ilmoittautuneet ovat velvoitettuja maksamaan matkan hinnan. Matkan hinta ilmoitetaan 3.10. sähköpostilla ja se tulee maksaa viimeistään 10.10. Pyrimme parhaamme mukaan tarkentamaan matkan hintatietoja jo ilmoittautumisten edetessä. Jaamme huonekaverit niille, jotka eivät sitä ole ilmoittautumisten yhteydessä ilmoittaneet. Matka ei valitettavasti sovellu liikuntarajoitteisille.

Suosittelemme oman matkavakuutuksen ottamista, jolloin esim. sairastapauksessa matkavakuutus voi ehdoista riippuen korvata osallistujalle matkan hinnan. Yhdistyksemme Tampereen Taivaltajat ry on matkanjärjestäjänä ja matka järjestetään siten, että se ei kuulu matkapakettilain piiriin. Jos matka peruuntuu järjestäjän taholta ylitsepääsemättömien esteiden takia, matkan hinnasta palautetaan ilmoittautuneille se osuus, joka ei ole jo kulunut matkan järjestämiseen. Jos osallistuja itse peruuttaa osallistumisensa matkan maksamisen jälkeen, maksuista voidaan neuvotella vain siinä tapauksessa, että tilalle on saatavilla toinen matkustaja.

Matka on yhdistyksemme jäsenille tarkoitettu ainutlaatuinen tilaisuus tutustua karun kauniiseen saaristoluontoon ja loppusyksyn valoon ulkosaaristossa. Matkalla on reilusti aikaa seurustella ja katsella maisemia.

Tiedustelut: Johanna Välimäki, puh. 040-7525116, valimaki.johanna@gmail.com tai Tommi Säleniemi, puh. 040-5107567, tommi.saleniemi@mosse.fi