Ruskaretki 2023

Aika: 1.-10.9.2023

Onko tämä sinunkin huippuretkesi? Vuoden 2023 ruskavaelluksemme suuntautuu Kilpisjärvelle ja lähialueille (Norja, Ruotsi) viikolla 36. Perjantai-illan yöjuna lähtee klo 23.59 Tampereelta 1.9. ja paluujuna sunnuntaina 10.9. on klo 7.13 Tampereella. Linja-auto ajaa Kolarin rautatieasemalta Kilpisjärvelle ja edelleen Rostadaleniin Norjan puolelle, paluukyyti Kolariin lähtee pelkästään Kilpisjärveltä lauantaina iltapäivällä 9.9. Ryhmät voivat jäädä bussikyydin matkasta esim. Ropilla (välitunturit), Kilpisjärvellä, hieman Norjan puolella (Lossujärven suunta) tai Rostadalenin leirintäalueen tienoilla. Huomaathan, että käsivarren ja naapurimaidemme tunturialueet ovat haastavampia ja kylmempiä vaellusalueita, sää vaihtelee nopeasti ja puusto ei anna tuulen suojaa. Varusteisiin ja retkitaitoihin pitää siis satsata. Kevyemmän retken tekeville on hyvinä vaihtoehtoina alueen varaustupien käyttö, Malla-laivan kyyti kohti kolmen valtakunnan rajaa, ja/tai Kilpisjärven mökkimajoitukset ja päiväretket esim. Saanalle.

Matkan hinta sisältää vain bussi- ja junamatkat (makuupaikat). Hinta on todennäköisesti 180–190 euroa, mutta yhdistyksen tukemaa hintakattoa ei tänä vuonna ole. Lopullinen omakustannehinta selviää, kun kaikki ovat ilmoittautuneet. Ryhmien vetäjille (vähintään kolmen hengen ”avoin” vaellusryhmä) on luvassa porkkanana 30 eurolla alennettu hinta. Jos olisit kiinnostunut toimimaan uutena ryhmän vetäjänä, niin otathan ajoissa yhteyttä.

Matka on tarkoitettu ensisijaisesti yhdistyksemme jäsenille. Retkelle voidaan ottaa mukaan rajoitetusti, ennen ilmoittautumista erikseen sopien, myös muiden Suomen Ladun jäsenyhdistysten jäseniä, ja heidän hintansa on omakustannehinta korotettuna 20 eurolla.

Sitova ilmoittautuminen alkaa toukokuun lehden ilmestyessä ja HUOM. päättyy jo 1.7. Jälki-ilmoittautumisia ei retkelle voida ottaa muuta kuin peruutuspaikoille. Ilmoittautumisen yhteydessä maksetaan heti 130 euron etumaksu (jota ei palauteta) lomakkeella ilmoitetulle yhdistyksen tilille, loppumaksu tulee maksaa viimeistään syyskuun alussa. Jos ennakkomaksun maksanut ja ilmoittautunut peruu matkansa 1.8. jälkeen, joutuu hän maksamaan koko matkan hinnan. Maksukäytäntömme ovat hieman muuttuneet VR:n tiukentuneiden maksukäytäntöjen takia. Suosittelemme oman matkavakuutuksen ottamista, jolloin esim. sairastapauksessa matkavakuutus voi ehdoista riippuen korvata osallistujalle matkan hinnan.

Vaellusryhmiin jako tehdään heinäkuun aikana mm. ilmoittautumislomakkeen perusteella. Mökkimajoitusryhmät muodostetaan omatoimisesti, mutta kiinnostuneita voi kysellä esimerkiksi retkeilyn sähköpostilistalla. Retken infopalaveri järjestetään maanantaina 7.8. Kerhohuoneella klo 17:30. Infopalaverissa käydään ensin läpi ryhmien kokoonpano ja kaikille yhteiset asiat, ja sen jälkeen ryhmät voivat jäädä paikalle suunnittelemaan retkeään.

Tänä vuonna ei järjestetä yleistä peseytymismahdollisuutta tai ruokailua paluupäivänä 9.9. Kilpisjärvellä, vaan ryhmät huolehtivat itse siviilikassien säilytyksestä ja itsensä huollosta retken jälkeen. Esimerkiksi Kilpisjärven retkeilymaja tarjoaa näitä palveluita, mutta näillä sesonkiviikoilla kysyntää on todella paljon – tee varauksesi siis ajoissa!

Voit tutustua Taivaltajien ruskaretken periaatteisiin ja mm. varusteluetteloon Taivaltajien nettisivuilta, retkeilyjaoston osioista. Sivut päivittyvät viimeistään infopalaveriin mennessä. Muista aloittaa retkitaitojen harjoittelu ja kunnon kohentaminen ajoissa, ja erityisesti laita vaelluskenkäsi pian liikkeelle. Pohjien liimaukset hapertuvat ajan myötä, ja se selviää yleensä ensimmäisten 10 kilometrin aikana käyttötauon jälkeen!

Tiedustelut: Johanna Välimäki, puh. 040-7525116, valimaki.johanna@gmail.com tai Ilkka Sillanpää, puh. 040-7267022, sillanpaa.ilkka@gmail.com