Keskustelupalsta

Tiiti

26.4.2015 klo 14:08
    Terve

Tänään muumipäivässä mietittiin, millaista lapsitoimintaa halutaan. Tällaisia ajatuksia heräsi, kun miehen kanssa kotona mietittiin. Ajatukset ovat kolmevuotiaspainotteisia. Isompien lasten vanhemmat voivat väittää vastaan tai jatkokehitellä.

- Ei tarvitse aina olla ohjattua toimintaa. Pelkkä "tänään on muitakin lapsiperheitä Taivalpirtillä, tulkaa mukaan" voisi olla yksi toimintamuoto.

- Rakentamisleikit ovat kivoja. Voitaisiin rakentaa maja tai iso käpylehmäfarmi. Siinä pystyvät kaikki tekemään oman osaamisensa mukaan: pienimmät laittavat käpyjä possuiksi ja isommat tekevät hirsimökkejä.

- Retkeilyyn tutustuminen. Otetaan muutama teltta ja tutkitaan, miten sellaisessa voi asua. Käydään hirsilaavulla ja ihmetellään kangaslaavua. Miltä tuntuu nukkua ilman makuualustaa, kivikossa, sammalella. Entäs jos sataa. Millainen on kaminateltta. Laitetaan vaikka muumeja nukkumaan telttaan ja ollaan ihan hiljaa.

- Lasten kanssa voi tehdä jotain hyödyllistäkin. Kerätään risut pois lentopallokentältä, kerätään oksia juhannuskokkoa varten. Viedään lintulaudalle eväitä.

- Lasten hiihtoretki vaikka jossain järven jäällä. Isommille pidempi lenkki. Ei kilpailuhengessä vaan laturetkenä. Matkan varrella ihaillaan jotain talvisen luonnon ihmeitä.

- Uimarantaretki. Jotain yhteistä metsäretkeilyä ja lopuksi uimaan.

- Mustikka- tai sieniretki. Mustikkamatkalla voidaan lopuksi paistaa lättyjä ja syödä niitä mustikoiden kanssa.

- Isompien lasten kanssa voi harrastaa vaikka geokätköilyä. Pienempien ei tarvitse käyttää GPS:ää, mutta he voivat olla mukana löytämässä.

- Yhteisellä retkellä isommat voisivat kulkea pidemmän matkan ja pienet tulla lyhyttä reittiö nuotiopaikalle. Tässä tarvitaan ohjaajia, joille voi tarvittaessa luovuttaa perheen isommat lapset, jos äidin pitää jäädä pienemmän kanssa.

- Talvitapahtuman tyyppinen aktiviteettipäivä, jossa on toimintapisteitä: napakelkka, liukumäki jne. Siellä saa kukin tehdä omaan tahtiinsa kiinnostavia asioita. Vastaavasti sitten kesällä.

- Evääthän ovat tärkeä osa retkeä, kuten on oivallettu. Joskus voitaisiin tehdä yhdessä jotain vähän ihmeellisempää ruokaa, esim. lättyjä nuotiolla tai makaronia trangialla. Tämä vaatisi tietysti vähän ennakkoilmoittautumista.

Järjestetty ohjelma ja yhdessä yhtä aikaa tekeminen on sikäli hyvä, että siinä lapset ja aikuiset väkisinkin tutustuvat toisiinsa. Sellaisella voidaan saada toimintaan mukaan vakiporukkaa. Sitten kun tuttua vakioväkeä on, heillä on yhdessä kivaa vaikka ei olisikaan ohjausta.

Tiedän, että tällä listauksellani pääsen maalitauluksi, kun etsitään ohjaajia. Kieltäydyn kuitenkin kunniasta, koska omat lapset vaativat niin paljon huomiota, enkä pystyisi metsässä jakamaan huomiota tasapuolisesti. Jotain hommia voin toki tehdä mutta vastuuseen en juuri nyt pysty.

-Tiiti

• Reijo Laamanen

26.4.2015 klo 16:47
    Kiitos Tiiti. Hyvä avaus keskustelulle. Toivottavasti saadaan jatkoa. Mielestäni toimintaa voidaan järjestää paljon lyhyemmällä varoitusajalla kuin nykyään. Jäsenlehti ilmestyy vain viisi kertaa vuodessa. Seuraava lehti tulee kesäkuun alussa ja aineiston jättö on toukokuun alussa. Kukapa osaisi nyt sanoa mitä tehtäisiin elokuussa. Vuoden aikana voisi olla muutama päivä varattuna kalenterista järjestetyille tilaisuuksille. Toisaalta mikäpä estää järjestämästä muun toiminnan yhteyteen lapsille sopivaa puuhaa. Esimerkiksi 9.5 on Pirtillä kevättalkoot. Lentopallokentän risujen keräys sopisi siihen hyvin. Voisin järjestää geokätköilyseikkailun jollekin lähikätkölle, mikäli se kiinnostaisi. Lapsitoimintaan voivat osallistua kaikki ja olisi tärkeää, että mukana on sellaisia, joilla ei ole omia huolehdittavia. Lehdessähän oli jo juttu lapsitoiminnasta, mutta olisi hyvä, että sitä tehtäisiin enemmän tutuksi. Joku teistä lasten vanhemmista voisi kirjoittaa jutun vanhempien näkökulmasta asiasta .

• nimimerkki

Elina Rahomäki

27.4.2015 klo 12:14
    Kiitos Tiiti!

Tämä on meille erittäin tärkeää tietoa! Toivottavasti saamme muiltakin mielipiteitä ja toivomuksia toiminnan kehittämistä varten.
    Tuo toimintaa lapsille muiden tapahtumien yhteyteen on erittäin hyvä idea. Sehän on vain järjestely kysymys. Tämä vaihtoehto tosin tarkoittaa sitä että tarvitsemme lisää juuri niitä vastuutakantavia aikuisia tai vaikka nuoriakin mukaan toimintaan. Ja nyt en siis maalaile mitään maalitauluja kenenkään selkään vaan ehdotan että avaamme lisää keskustelua aiheesta. Olisiko mielestänne hyvä järjestää joku yhteinen tapaaminen, jossa voisimme keskustella kaikki yhdessä? Tänne olisi siis tervetulleita kaikki jotka haluaisivat olla mukana toiminnassa. Oli se sitten vastuunkantajana tai vain tapahtumaan osallistujana

-Elina
« aihelistaan

Osallistu keskusteluun

tai aloita uusi keskustelu »

Roskapostin esto ei onnistunut. Ole hyvä ja yritä uudelleen.
Ehdotuksia lapsitoiminnaksi