Tiistaimelonnat

Taivaltajien tiistaimelonnat

Kesä 2022

Koulutuspainotteisia tiistaimelontoja järjestetään 10.5. - 21.6, mutta ei 14.6. Mahdollisista muista tiistaimelonnoista ilmoitetaan melonnan sähköpostilistalla.

Tiistaimelonnat Kaupinojan vajalla alkavat klo 18 ja kestävät kelistä ja ohjelmasta riippuen 1,5 - 2 tuntia.

Myös nuoriso ja lapsiperheet ovat tervetulleita melomaan! Alaikäiset lapset ovat vanhempiensa vastuulla, ja tarvitsevat omat melonta/pelastusliivinsä, sillä Taivaltajien melontaliivit ovat aikuisten kokoa.

Ilmoittautuminen tiistaimelontoihin

Tiistaimelontoihin ei ole ilmoittautumista. Mukaan mahtuu aina, tarvittaessa myöhemmin tulleet odottavat vuoroaan, että joku tulee vesiltä pois.

Tiistaimelontojen turvallisuussuunnitelma

Turvallisuussuunnitelma löytyy täältä: Tiistaimelonnan turvallisuussuunnitelma.

Kanoottivajan sijainti

Kanoottivajan löytää, kun kääntyy Kaupinojan saunan kylttien mukaan Kaupinkadulta vasemmalle, ja heti sen jälkeen vasemmalle soratietä alas rantaan. Rannanpuoleisin osuus kanoottivajasta on Taivaltajilla vuokralla. Pumppulaitoksen remontti muutti kulkujärjestelyjä, joten pysäköinti ja kulku vajalle tilanteen mukaan.

Melojan varusteet

Taivaltajien kanootit eivät ole kiikkeriä, mutta kaatumiset kuuluvat melonnan opetteluun, joten varustaudu melontaan kuivalla vaihtovaatekerralla ja vaikkapa kuumalla juotavalla.

Melontajalkineiksi käyvät neopreeniset melontatossut, avantouintikengät tai vaikka villasukat.

Kuorivaatteet ovat viileällä kelillä hyvät. Kajakissa mela uittaa vettä jonkin verran, aukkopeitteet voivat vuotaa ja viimeistään kajakista noustua aukkopeite kastelee hieman jalkoja. Tämä kaikki kuuluu asiaan!

Yleistä tiistaimelonnoista

• Melojat käyttävät AINA melontaliivejä vesillä ollessaan.
  • Tiistaimelonnoissa (ja retkillä) ohjaajien antamia ohjeita tulee aina noudattaa.
  • Tyypillisenä melontatiistaina harjoitellaan rannan tuntumassa perusmelontatekniikkaa, ei pelkästään eteenpäin melomista vaan myös muuta. Välillä koko porukka ohjatusti, ja sitten saa meloa ja harjoitella välittömässä läheisyydessä omaan tahtiinsa - sekä vaihtaa kuulumisia!
  • Kanootin kaatamista ja pelastautumisia harjoittelemme myös kiinnostuksen mukaan
  • Melontaretkiä lähiympäristöön tehdään porukassa, ei koskaan omin päin.
  • Tuulisemmissa keleissä melotaan rannan tuntumassa, eikä karata yksin tai kaksinkaan ulapoille. On ikävää yrittää hallita porukkaa, joka ei pysy kasassa.
  • Mahdollisia sukeltajia ja pelastuskoiraharjoituksia vesillelaskulaiturin luona väistetään ja varotaan.
  • Merkatulle uimarannalle melojat eivät lain mukaan kuulu, joten jos uimarannalla on kelluva puomitus, sitä kunnioitetaan ja uimareita varotaan muutenkin.

Koskikajakilla on erittäin hyvä opetella melontaa, koska ne eivät kulje suoraan "itsestään" (vaan päin vastoin lähtevät kääntymään heti, jos melominen lopetetaan), ja meloja joutuu kokemuksen kautta oppimaan kanootin hallinnan ja ohjailun.

Lähes kaikki Taivaltajien aukkopeitteet ovat erilaisia (niin aukon koon kuin myös vyötärön koon suhteen) ja vanhemmat aukkopeitteet varsin tiukkojakin. Kajakeissa aukot ovat hieman eri kokoisia myös. Emme muista niitä ulkoa kaikkia, joten sopivat aukkopeitteet selviävät rannalla kokeilemalla samalla, kun laittaa jalkatuet kohdilleen.

Alkukesän tiistaimelonnoissa, kun uusia on paljon, menee paljon aikaa kajakkien säätämiseen, aukkopeitteiden valintaan yms. ja meillä ohjaajilla on kädet täynnä työtä rannalla. Toivomme, että kaikki auttavat kaikkia! Kuka tahansa pystyy auttamaan kajakin kantamisessa rantaan, aukkopeitteen kiinnittämisessä yms. Ja kysykää myös aina rohkeasti apua.

On todella ikävää, jos melojat hajaantuvat ja karkaavat kauas muiden tuntumasta. Jos et ole pelastanut eli reskuttanut ketään vesillä tai hinannut maihin, et voi tietää, kuinka raskasta se on. Kaatuneen, vesilastisen kanootin tai pelastajan omassa kanootissa uimasillaan roikkuvan melojan hinaamisessa jo kymmenet metrit ovat pitkiä, saati sadat. Eli lähituntumassa melomisella tarkoitetaan tiistaimelonnoissa maksimissaan joidenkin kymmeniä metrien etäisyyttä.

Kalustosta

• Taivaltajien intiaanikanootit (3-4 kpl) sijaitsevat vajan etuosassa lattiatasossa kyljellään, kummallakin puolella käytävää (yksi saattaa olla Taivalpirtillä).
  • Taivaltajien retkikajakit (5 kpl) sijaitsevat vajan etuosassa oikealla keskihyllyllä, kuudes ja kiikkerämpi retkikajakki Klapuna saattaa sijaita korkeammallakin.
  • Taivaltajien koskikajakit (5 kpl) sijaitsevat vajan takanosassa lattiatasossa.
  • Kanootit ja melat on pyritty merkkaamaan Taivaltajien tarralla tai tekstillä ”Tampereen Taivaltajat”.
  • Huomioitavaa on, että vajassa on kanootteja myös vuokrapaikoilla, eli kaikkia aluksia ei saa ottaa käyttöön.
  • Kaikki vajan perällä henkareissa olevat melontaliivit, parista rimasta roikkuvat kajakkien aukkopeitteet sekä vajan etuosassa oven molemmin puolin sijaitsevat melat ovat seuran kalustoa.

Melonnan jälkeen alukset palautetaan näille paikoilleen samoin kuin muut varusteet paikoilleen. Kastuneet liivit sekä aukkopeitteet laitetaan väljästi kuivumaan ja kanooteista poistetaan vesi ja hiekka sekä avataan tavaraluukut.

Melontakaluston vuokraaminen

Taivaltajat vuokraavat melontakalustoa jäsenilleen. Mukaansa vuokraaja saa melat, aukkopeitteen ja melontaliivin sekä tarvittaessa kypärän. Vuokrahinnat löytyvät Taivaltajat-lehdestä. Vuokrauksen yhteyshenkilönä toimii Ulla Leppänen, puh. 050 3950 112.