Pyöräretki Pinsiöön elokuussa 2014

Yltä ja Alta: Sasintie 555, Pinsiö
Puutaideteos Urkki
Urkin Piilopirtin pihassa puunveiston SM-kisat: Sasintie 400, Pinsiö

Taivaltajien pyöräretki Pinsiöön lauantaina 9. elokuuta 2014.

Tapahtumat -lehdessä olleesta maininnasta viikolopun pyöräretkestä 9.-10.8. soveltaen retki oli vain yksipäiväinen.

Pikailmoittelulla kotisivuillamme torstaina ja facebookryhmässä sai paikalle vain kaksi taivaltajaa.

Lähdimme viisi minuuttria yli kymmenen kohti Ylöjärven kirkkoa, jonka luona poikettiin. Sieltä reitti jatkui kauppakeskus Elolle, josta toiseen pyörään hankimme matkamittariin pariston. Mittari heräsi eloon ja pienen näpyttelyn ja anturin virittelyn jälkeen matkan mittaus toimi jälleen.

Jatkoimme Vanhaa Vaasantieta. Alitettuamme 3-tien Metsäkylässä reittimme jatkui kohti Pinsiötä. Hyvän alamäen jälkeen oli tien risteys oikealle, jossa on on Agnes Denesin maataideteos Puuvuori. Poikkesimme teoksessa ja kiersimme pyörillä sen ympäri kulkevaa väylää myöten.

Seuraavana käyntikohteemme oli helmikuussa edesmenneen Nancy Holtin teos Yltä ja Alta. Pidettyämme tauon laavulla, josta oheinen kuva on otettu kävimme alhaalla itse teoksessa.

Seuraavaksi poljimme Urkin Piilopirtille, jossa oli parhaillaan puunveiston SM-kilpailut käynnissä. Ennen kilpailutöihin tutustumista Pavilongin ravintolassa, jossa oli vielä lounasaika. Tarjolla oli erittäin herkullista lohikeittoa, jota santsasimme.  Jälkiruoaksi oli omenakiisseliä kermavaahdon kera. Ruokailun jälkeen tuitustuimme Paviliongissa olevaan taidenäyttelyyn.

Pihalle päästyämme tutustuimme veistäjien töihin. Nurmikolle oli koottu taideteos puupalikoista ja klapeista. Meidät kehoitettiin menemään hydrauliseen henkilönostimeen, josta kyseiseen taideteokseen voi tutusrtua. Kyllä kannatti käydä korkeuksissa, sillä vasta sieltä sai käsityksen teoksesta.

Kello olikin jo 15.30, kun pääsimme jatkaan retkeämme. Koska kummallakin meistä oli hyvää aikaa, niin jatkoimme reitillämme Mahnalan kautta Siuroon, josta Nokian kautta Rajasalmen sillan kautta Pyhäjärven maisemareitille ja kohti Tamperetta. Perillä olimme noin klo 18. Mittaa retkestä tuli 80 km.

Matti Rahomäki